cure4.jpg

initiatieven tastbaar maken

Niek de Jong

Verborgen Verlangens' wint Niek de Jong Prijs 2005

De Niek de Jong Prijs 2005 is gewonnen door het project 'Verborgen Verlangens' van de Zorggroep Noord-Limburg uit Venlo. In dit project kunnen bewoners van het verzorgingshuis hun verlangens kenbaar maken door een briefje in een blauwe fles te doen. De flessen komen terecht in een kunstwerk van Sjaak Smetsers. De wensen worden zoveel mogelijk uitgevoerd. Ellen Wilbers van Zorggroep Noord-Limburg ziet de prijs als een beloning en een stimulans om door te gaan: 'Het project wordt al overgenomen door andere huizen.'

'Er zijn zoveel verborgen verlangens en het gaat vaak om zulke kleine dingen. Aandacht is bijvoorbeeld heel belangrijk. Maar ook een sleutel van de eigen kamer, een keer uit eten, een oude geliefde nog eens ontmoeten', aldus Ellen Wilbers. Het juryrapport noemt het project een mooi en interactief project, waarin vooral heel gewone dagelijkse verlangens naar voren komen. De bewoners worden bij de zorg betrokken en daarnaast is het ook voor de medewerkers een leuk project. De jury van de Niek de Jong Prijs bestaat uit I. van Bennekom (directeur Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie), M. Leers (voorzitter Raad van Bestuur CZ Actief in Gezondheid) en R. Koolen (hoofdredacteur Zorgvisie).

De Niek de Jong Prijs wordt elke twee jaar uitgereikt door Zorgverzekeraars Nederland (ZN) voor 'goed nieuws in de gezondheidszorg'. De prijs wordt financieel mogelijk gemaakt door het Centraal Fonds RVVZ. In totaal is voor de genomineerden een bedrag beschikbaar van € 20.000. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in Zeist presenteerden de vijf genomineerden zich op 23 mei met een voordracht of een filmpje. Elke genomineerde won in elk geval € 2.500.

Vier van de vijf genomineerden richten zich op ouderen in verpleeg- of verzorgingshuizen; het vijfde project was Victory Camp, dat zomerkampen organiseert voor tieners met overgewicht. Daarbij gaat het om een sportieve en vooral 'vet coole' vakantie waar kinderen leren dat gezond leven ook leuk kan zijn. Afvallen is niet het doel, meer zelfvertrouwen opbouwen wel. Caroline Wersch van Victory Camp is blij met de gedeelde tweede prijs: 'Hartstikke leuk. In de drie jaar dat we bestaan hebben we overgewicht bij tieners op een positieve manier onder de aandacht gebracht. Dat was hard nodig.'

De andere tweede prijs ging naar de Borrelvereniging voor dementerende ouderen van verpleeghuis Westhoff in Rijswijk. Elke maand gaan enkele verzorgenden met bewoners die daar zin in hebben naar een café in oud-Rijswijk. Inmiddels is er interactie ontstaan tussen de stamgasten en de bewoners van de Westhoff. "Het scheelt weer een slaaptablet,' zo vat Monique Appelo dit project samen. Ze breekt een lans voor dit soort gewone activiteiten, die bewoners van verpleeghuizen vaak zo missen. De jury noemt het idee "briljant in zijn eenvoud'.

De vierde genomineerde was De Naber, een kleinschalig woonproject voor dementerende ouderen, waar zes woongroepen met elk zes bewoners in kleine huizen wonen. Gezamenlijk met de verzorgenden voeren zij alle gewone huishoudelijke taken zoveel mogelijk zelf uit, van afwassen tot koken. De bewoners hebben zoveel privacy als zij willen en kunnen hun eigen dagritme aanhouden. Met bezoek kunnen zij in hun eigen kamer gaan zitten.

Tot slot was nog een project van verpleeghuis Westhoff genomineerd: het 'Kookboek voor kleinschalig koken'. In dit kookboek staan eenvoudige recepten voor zeven personen. 'Het is onmisbaar voor met name jonge verzorgenden uit het magnetron en snelklaar tijdperk,' aldus Marja Rueck van de Westhoff. Er zijn diverse recepten uit grootmoeders tijd en bewoners kunnen zelf ingrediënten of eigen recepten toevoegen. Elke dag wordt in elk huis gekookt; de bewoners helpen zelf met de bereiding van de maaltijden.

Hans Wiegel, voorzitter van de ZN, roemde de eenvoud van de ingediende projecten: 'Het gaat om gevoelvolle, directe projecten die voor iedereen begrijpelijk zijn. Dat zien we ook in het winnende project Verborgen Verlangen: een gevoelvol project, waarin gewone wensen naar voren komen die de kern van ieders leven raken. Het gaat om aandacht, liefde en zorg voor elkaar.'